Сместен во срцето на кантонот Uri, швајцарското одморалиште Andermatt сега е еден од најамбициозните и најуспешните проекти за туристичка реконструкција на Алпите. Некогаш изолиран воен град, станува луксузна алпска дестинација за помалку од две децении, привлекувајќи меѓународни инвеститори и богати скијачи. Оваа спектакуларна трансформација го носи белегот на еден египетски визионер Samih Sawiris.
Од касарна до алпска изложба: визијата на Samih Sawiris
Историската пресвртница за Andermatt се случи во 2005 година, кога швајцарската армија објави делумно затворање на локалниот воен гарнизон, ослободувајќи големи површини земјиште во срцето на селото. Свесна за економското влијание на ова повлекување врз општината, Швајцарската конфедерација ја отвори вратата за туристичка конверзија. Наспроти оваа позадина, египетскиот бизнисмен Samih Sawiris, основач на групацијата „ Orascom Development Holding “, предложи смела визија: да го претвори Андермат во интегрирана луксузна алпска дестинација способна да се натпреварува со St. Moritz и Zermatt.

Во 2007 година беше потпишан меморандум за разбирање помеѓу Sawiris, општината Andermatt, кантонот Uri и Швајцарската конфедерација. Овој меморандум обезбеди низа гаранции, особено за заштитата на животната средина, локалното вклучување и регионалните економски придобивки. Јавното прифаќање на проектот беше потврдено на општински референдум, кој доби речиси 96% од гласовите „за “.
За да се реализира оваа трансформација, беше основата компанијата Andermatt Swiss Alps AG (ASA), 2009 година, со Sawiris како главен инвеститор. Вкупната инвестиција планирана на долг рок надминува 1,8 милијарди швајцарски франци, од кои 1,67 милијарди швајцарски франци веќе беа инвестирани до 2023 година според најновите публикации на групацијата. Овие средства овозможија длабока трансформација на Andermatt:

• Шест луксузни хотели, вклучувајќи го и водечкиот хотел „The Chedi Andermatt “, кој се отвори во декември 2013 година со 123 соби и апартмани, спа центар од 2.400 м², два гурмански ресторани и интегрирано управување насочено кон меѓународни гости. Овој проект бараше почетна инвестиција од над 300 милиони швајцарски франци.
• 42 станбени згради со вкупно над 700 станови се завршени или се во изградба во новиот кварт Andermatt Reuss, модерно архитектонско проширување на историското село.
• Голф терен со 18 дупки одобрен од PGA, отворен во 2016 година, со површина од 1,3 км² помеѓу ndermatt и Hospental.
• Повеќе од 500 милиони швајцарски франци се инвестирани во модернизација на скијачкиот центар како дел од спојувањето помеѓу одморалиштата Nätschen и Sedrun, кое официјално беше лансирано под брендот Andermatt+Sedrun+Disentis (ASD) во 2018 година. Ова спојување создаде една од најголемите меѓусебно поврзани скијачки центри во Централна Швајцарија, со вкупно 180 км патеки.

Проектот, исто така, има корист од воведувањето на рамниот данок за богатите странски жители, охрабрувајќи ја меѓународната клиентела да се населува во Андермат со скратено работно време. Во исто време, ASA обезбеди изградба на нови продавници, училишта и спортски објекти и е посветена на почитување на строгите швајцарски еколошки стандарди, со енергетски ефикасни згради и проекти за компензација на јаглерод.
Пристигнувањето на Vail Resorts во Andermatt стратешко забрзување и отворање кон северноамериканскиот пазар
Американската група Vail Resorts, Inc., котирана на њујоршката берза (код: MTN), официјално објави дека го финализирала стекнувањето на 55% од акциите во Andermatt-Sedrun Sport AG (ASSAG), компанијата што управува со скијачкиот центар. Трансакцијата е проценета на 149 милиони швајцарски франци, значителна сума што ќе се искористи за зајакнување и на спортската инфраструктура на одморалиштето и на неговите комерцијални амбиции.
Оваа трансакција претставува прв обид на Vail Resorts во Европа, по консолидирањето на портфолио од повеќе од 40 одморалишта во Северна Америка и Австралија, вклучувајќи гиганти како што се Whistler Blackcomb (Канада), Vail, Park City и Beaver Creek (САД). Одлуката за влез на европскиот пазар преку Андермат не е случајност: швајцарското одморалиште, кое веќе претрпе обемна реконструкција од страна на Orascom Development Holding, ги има сите атрибути на иден луксузен алпски центар, со ефикасни железнички врски, растечка меѓународна клиентела и брзо растечки спектар на премиум сместувачки капацитети.

Скијачки центар Andermatt
Од потрошените 149 милиони швајцарски франци:
• 110 милиони швајцарски франци се специјално наменети за модернизација на скијачкиот центар, вклучувајќи, замена или надградба на неколку застарени ски-лифтови, проширување на мрежата за правење снег со најновата генерација енергетски поефикасни снежни топови, подобрена пристапност и проток во скијачкиот центар преку нови меѓустанички врски.
Преостанатите 39 милиони швајцарски франци ќе бидат реинвестирани во недвижности преку Andermatt Swiss Alps AG, зајакнувајќи го развојот на туристички сместувачки капацитети, продавници и услуги прилагодени на меѓународна клиентела.
Невиден американски ентузијазам
Во исто време, одморалиштето се интегрира во „Epic Pass “, меѓународната ски-пропусница на Vail Resorts, која овозможува пристап до повеќе од 60 дестинации низ целиот свет, вклучувајќи ги Whistler Blackcomb (Канада), Vail, Park City и Beaver Creek, Hakuba Valley (Јапонија) и сега Andermatt. Оваа интеграција, им овозможи на носителите на северноамерикански карти да го откријат Andermatt како дел од нивната годишна претплата, со што се промовира моментално зголемување на бројот на странски посетители. Според податоците на Orascom, американските посетители на Andermatt се зголемиле за +18% помеѓу зимата 2022/23 и 2023/24.
Овој систем генерира неколку стратешки придобивки:
• Значително зголемување на бројот на меѓународни посетители: после 2023 година, повеќе од 10.000 северноамерикански скијачи го посетиле Andermatt преку нивниот Epic Pass, што претставува зголемување од речиси +30% во овој сегмент во споредба со 2021 година.
• Порамномерна распределба на посетителите во текот на сезоната благодарение на посетителите на долги релации кои остануваат подолго (просечна должина на престој за Американците: 6,8 дена во споредба со 4,1 ден за швајцарските посетители, според Andermatt Swiss Alps AG).
• Зголемување на дополнителните трошоци: Корисниците на Epic Pass трошат повеќе во планински ресторани, спортски продавници и сместување од повисока класа, генерирајќи проценета дополнителна промет од +12% по посетител, повторно според интерна студија на Orascom.
Од почетокот на 2025 година, Андермат бележи масовен прилив на американски инвеститори. Тие инвестирале повеќе од 14 милиони швајцарски франци во купување или резервација на нови станови, што е речиси двојно повеќе од бројот на трансакции во претходната година. Во 2023 година, не се регистрирани американски инвеститори. Каналот SRF известува за повеќе од 1.200 барања од американски инвеститори за недвижности во Андермат.
